Google vyhledávač

Hodnocení:
4.2307692307692 156
Google logo
Google je jeden z nejpoužívanějších vyhledávačů v ČR, tak také ve světě.

Vyhledávač www.google.cz (oficiální globální adresa je google.com a čteme gúgl) patří mezi jedny nejkvalitnější a nejvíce používané vyhledávače na světě, resp. můžeme říci, že google.cz je nejlepší internetový vyhledávač vůbec. Vyhledávač každý den zpracuje více než dvě miliardy uživatelských dotazů. Google.cz umí více než vyhledávaní webových stránek, kromě webů umí také vyhledávat obrázky, zpravodajské servery a nabídky on-line prodeje zboží. Vyhledávač google nabízí své jednoduché webové rozhraní hned v několika světových jazycích. Veškeré výsledky vyhledávání jde definovat také podle místa, jazyku a času zveřejnění. Google vyhledávání však není pouze jen tak ledajaký internetový vyhledávač, mezi klasické fulltextové vyhledávaní nabízí desítky dalších služeb, jako je například vyhledávání obrázků pomocí služby Google obrázky, která je dnes dalo by se říct jednou z nejvíce využívaných služeb co se týče hledání fotek, pozadí na plochu a jiných grafických kreací.

Zkuste štěstí

Mezi další služby patří také zajímavá funkce "Zkusit štěstí", která Vám automaticky a náhodně vyhledá zajímavé odkazy a události, které se udály v aktuálním časovém období, když se budete nudit, tuto funkci určitě vyzkoušejte, mnohdy Vás dovede na zajímavé téma, které Vás nudy rozhodně zbaví.

Začátky vyhledávače

Vyhledávač google.cz původně navrhli Sergey Brin a Larry Page v rámci svého výzkumu na Stanfordově univerzitě, aby si mohli ověřit funkčnost svého nového algoritmu pro vyhodnocení webových stránek PageRank. Brzy se však ukázalo, že samotná kvalita výsledků www.google.cz v drtivé většině převyšuje tehdy dostupné internetové vyhledávače. Mimo samotného řazení výsledků podle tzv. PageRanku bylo v google.cz také novinkou především kladení velkého důrazu na samotné vyhledávání frází a ukládání celého plného textu indexovaných stránek. Více o službách Google se věnujeme v dalších sekcích tohoto webu.

Google.cz a Google.com dnes

O současných technologiích, které používá dnešní vyhledávač Google, toho moc nevíme, jelikož Google.cz je dnes prosperující komerční společnost, která uvolňuje méně informací, než tomu bylo kdysi, kdy šlo čistě o akademický projekt. Vyhledávač Google je nyní rozdělen do několika tzv. datacenter, které jsou rozmístěné po celém světě. Datacentra zodpovídají dotazy naprosto nezávisle, samotné dotazy se mezi ně rozdělují pomocí takzvané rotace DNS záznamů. Každé Google datacentrum se skládá z velkého počtu normálních počítačů, které používají upravenou verzi operačního systému Linux. Takovéto běžné počítače které mají lepší poměr cena/výkon než vysoce výkonné (ale současně velmi drahé) servery. Samotná vysoká spolehlivost Google.cz je zajištěna přímo na softwarové úrovni – při jakémkoliv výpadku je dotyčný počítač vyřazen z clusteru a všechny jeho úlohy převezme jiný počítač. Google.cz výsledky vyhledávání řeší také pomocí takzvaného PageRanku. PageRank je složitý algoritmus pro přesné ohodnocení důležitosti webových (internetových) stránek, celý systém navrhli pánové Larry Pagem a Sergeyem Brinem, PageRank tvoří hlavní základ internetového vyhledávače Google.

PageRank

Pro zajímavost jméno celého algoritmu je doslova přeložitelné jako “hodnocení stránky” nebo také takzvané “Pageovo ohodnocení”. Na základě oficiálního vyjádření od firmy Google byl tento algoritmus takto pojmenován a označen právě po Larry Pageovi. Algoritmus PageRanku využívá složitou strukturu hypertextových (webových) odkazů jako vzájemné “doporučování” webových stránek. To ale ještě není vše, na rozdíl od pouhého sledování celkového počtu všech citací přivádí tento zajímavý princip mnohem dále a to tak, že celkové ohodnocení webové stránky se nepočítá pouze z prostého počtu webových odkazů, které na ni vedou, ale ve výsledku bere v potaz také ohodnocení všech odkazujících webových stránek.

Ať už se vyhodnocení PageRanku jeví sebevíc složitěji, stále funguje a jedná se o jeden z nejdůležitějších aspektů v hodnocení kvality webových stránek.

Pozor na překlepy

Vzhledem k tomu, že né každý v České Republice ví hned napoprvé, jak se Google píše, nebo čte, často se stává, že do adresního řádku lidé píší překlepové názvy tohoto vyhledávače. Pro zajímavost zde uvedeme ty nejčastější překlepové názvy. Mezi úplně nejčastější chybové názvy se řadí gugle vyhledávač, který průměrně za měsíc hledá přes 4000 uživatelů. Druhé místo si v počtu hledání s měsíčním průměrem cca 800 uživatelů zasloužil googel vyhledávač a třetí poslední místo, na kterém se o místo dělí hned 3 překlepy patří googl vyhledávač se svými cca 100 dotazy měsíčně dále také překlepový gogle vyhledávač a v poslední řadě s průměrem přibližně 50 dotazů měsíčně se nám zařadil překlep dotazu na gugel vyhledávač.

Budoucnost

Vyhledávač si už od počátku jde svou vlastní cestou, kterou ho provází většinou jen úspěch a svými novodobými funkcemi a možnostmi, které nabízí jeho popularita mezi uživateli na internetu každým dnem roste. Je to právě Google, který určuje nyní nejenom jakým směrem se posunuje samotné využívání internetu, ale také díky svému operačnímu systému Android podstatným způsobem ovlivňuje také mobilní komunikaci a vývoj aplikací jako takových. Google je zkrátka všude a kam přijde, tam se vždy začne dít hodně zajímavých věcí :)